Всесвітня історія 18.10.22
Тема. Практичне заняття. Молодіжна контркультура: вплив на формування постіндустріального світу.
Виконуйте практичне завдання крок за кроком.
1. Усно: пригадайте, яке суспільство визначено як «постіндустріальне»?
2. Усно. Проаналізуйте наведене джерело і зробіть умовивід, чому, на Вашу думку, Д. Белл, аналізуючи виклики постіндустріального суспільства, приділяє багато уваги місцю людини в такому суспільстві, впливу стрімких змін на суспільні відносини?
«Поняття “постіндустріальне суспільство” стосується переважно змін у соціальній структурі, способу перетворення економіки й системи зайнятості, а також зміни співвідношення між… наукою та технологіями. …Зміни в соціальній структурі суспільства спричинили проблеми в “управлінні” політичною системою. У суспільстві, яке поступово усвідомлює свою долю й прагне контролювати сприятливі можливості для розвитку, надзвичайно важливим чинником стає устрій. Оскільки в постіндустріальному суспільстві зростає значення технічної складової знань, “жерці” нового суспільства — учені, інженери й технократи — мусять або змагатися з політиками, або ставати їхніми спільниками»
Деніел Белл, американський соціолог
(Прихід постіндустріального суспільства)
3. Ознайомтеся з теоретичним матеріалом, викладеним нижче .
Виписати: Контркульту́ра — в широкому значенні напрям розвитку культури, який активно протистоїть «офіційній» традиційній культурі, будь-які форми девіантної поведінки (відхильна поведінка) — поведінка індивіда або групи, яка не відповідає загальноприйнятим нормам, внаслідок чого відбувається порушення цих норм.)
Контркультуру розглядають в таких напрямках:
v альтернативної культура
v форма протесту проти культури «батьків» (поширилася серед частини американської молоді в 60-х — на початку 70-х років XX ст.)
Активно проблема контркультури досліджується з 60-х років ХХ століття в США.
ВИПИСАТИ: Контркультура шістдесятих - термін яким позначають культурні рухи шестидесятих років. Почалося все з протестів в США проти війни у В'єтнамі. Сам термін контркультура був введений дослідником рухів шістдесятих Теодором Роззаком, у книзі 1968 року "Створення контркультури: Рефлексії над технократичним суспільством та його юною опозицією"..., в якій започатковано теорію контркультури як результат осмислення нових процесів в молодіжному русі США та країнах Європи в 1960-і роки.
Це вже не виписувати: Контркультура «закликає в більшому ступені до особистого значення людських спільнот, аніж до технічних та індустріальних цінностей».
Важливо розрізняти терміни «контркультура» та «субкультура»(не заперечує традиційних цінностей)
Поняття «контркультура» деякі дослідники тлумачать досить широко: по суті остання не є єдиним цілим: мова повинна йти скоріше про безліч «контркультур», тобто різних маргінальних рухів, протилежних основним, «легітимним» моделям поведінки у суспільстві.
Починаючи з руху контркультури 60-х років, коли контркультурні рухи стали відігравати помітну роль на Заході, відбулася рішуча зміна ставлення до них. Якщо допустити, що різноманітні контркультури охоплюють значну частину сьогоднішнього суспільства, то це дає підставу визначити його як суспільство «контркультур».
Рухи
*Рух за громадянські права
Рух за громадянські права був ключовим елементом ширшого контркультурного руху, що передбачав використання ненасильства аби гарантувати, що рівні права, забезпечені Конституцією США, застосовуватимуться до всіх громадян. Багато штатів незаконно відмовляли у цих правах афро-американцям, і це було успішно вирішено на початку та середині 60-х років у кількох великих ненасильницьких рухах.
*Фемінізм
*Рух за свободу слова
Значна частина контркультури 1960-х років зародилася на кампусах коледжів. У Берклі група студентів почала визначати себе такими, що мають інтереси як соціальний клас.
Напрямки контркультури:
1) соціальні субкультури;
2) політичний напрямок контркультури – «нові ліві»;
3) мистецький напрямок.
5 Письмово:
Завдання: використовуючи наведені джерела, і, за бажанням, додаткові, охарактеризуйте контркультури хіпі, бітників, "нових лівих" та рокерів за планом:
1. Обставини виникнення.
2. Ідеологічні засади (які цінності їм притаманні).
3.Лідери.
4. Діяльність представників контркультур та їх вплив на формування постіндустріального світу.
5. Зробіть висновок про значення контркультур.
Додаткові джерела:
https://uahistory.co/pidruchniki/history-ukraine-and-world-11-class-2019-mudriy/11.php
https://core.ac.uk/download/pdf/268617651.pdf
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1%96%D0%BF%D1%96
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%96_%D0%BB%D1%96%D0%B2%D1%96
БАЖАЮ УСПІХІВ!