17.11 Історія України (1-й урок)
Добрий день, діти! Розпочинаємо працювати.
Тема. Початок українського національного відродження у західноукраїнських землях наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ ст.
План
1. Особливості укр. нац. руху.
2. Діяльність "будителів на Закарпатті.
3. Товариство галицьких греко-католицьких священників.
4. Діяльність "Руської трійці" та її історичне значення.
Як працюємо?
І. Читаємо мій конспект.
ІІ. Переглядаємо відеолекцію.
ІІІ. Проходимо тренувальні тести, вміщені нижче (відповіді надсилати мені не потрібно)
ІV. Складаємо у робочому зошиті 7 питань до вивченої теми, залучаємо і матеріал параграфа 10. Результат надсилаємо мені на електронну пошту або через Вайбер.
Бажаю успіхів!
І. Читаємо мій конспект (дивись нижче). У конспекті нічого зайвого. Увесь матеріал, поданий тут, є у програмі ЗНО. Конспект зберегаємо або у електронному вигляді як документ Word, або, якщо є можливість, роздруковуємо чи переписуємо його і вклеюємо до робочого зошита.
Діти, зверніть увагу! У тексті лекції, у своєму підручнику та у відео ви будете зустрічати термін "русини". Це - самоназва тогочасних західних українців. Тобто у 1-й пол. ХІХст. вони називали себе не українцями, а русинами.
1. Особливості укр. нац. руху:
- Вплив ідей Просвітництва та романтизму (дивись, що це таке, у попередній темі)
- Вплив Великої французької революції,під час якої було ліквідовано абсолютизм, феодальні пережитики, на законодавчому рівні закріплено рівноправність усіх членів суспільства.
- У ЗУЗ ще несформувалася національна буржуазія та інтелігенція, які могли б очолити національний рух, тому соціальною базою руху стали греко-католицькі священники.Вони були найосвіченішею на той час частиною суспільства, мали моральний авторитет, тому і стали рушійною силою національного відродження.
- Оскільки австрійська імперія являла собою "клаптикову державу", тобто складалася з 11 великих народівта ряду невеликих національних груп, серед яких правлячою групою були австрійці, а інші народи зазнавали колоніального гноблення. У 1-й пол. ХІХ ст. більшість поневолених народів Австр. імп.(поляки, українці, чехи, словаки, угорці та ін.) стали на шлях національного пробудження і відродження, тобто з'явилися перші прояви національної самосвідомості та національного життя. Не залишилися осторонь і українці. Процес укр. нац. відродження у ЗУЗ починається на Закарпатті і пов'язаний із діяльністю будителів.
- Будителі (ЗНО!!!)- представники українського національного руху на Закарпатті 1-ї пол. ХІХ ст., які сприяли пробудженню національної самосвідомості українців засобами культурно-просвітницької діяльності.
- закликали свій народ "прокинутися від багаторічного сну" (тобто згадати свою національну приналежність)
- виступали за запровадження рідної мови в освіті, науці, книгодрукуванні
- досліджували та популяризували історію укр. народу
- видавали книжки, газети, альманахи, складали підручники для нар. шкіл, сприяли розширенню зв'язків краю з Галичиною та ін. укр. землями, діячами науки й культури Росії, ін. слов'ян. народів.
- друкували свої праці на штучній мові - "язичії" - суміші укр., рос. та старослов'янської мов, вважаючи, що така мова буде доступною місцевому населенню
- представники:І.Базилович, О.Духнович (ЗНО!!!), М.Лучкай, А.Кралицький, О.Павлович, І.Сільвай, та ін.
- О. Духнович - культ.-освіт. діяч, письменник, педагог, історик, греко-катол. священик. Один із провідних діячів руху "будителів" Закарпаття серед. 19 ст. Автор понад 100 віршів, кількох прозаїчних творів, підручників для національних шкіл. автор кількох історичних досліджень.
3. Товариство галицьких греко-католицьких священників (Перемишльський гурток).
- перша українська просвітницька організація в Галичині
- утворилася у 1816р. (ЗНО!!!) у місті Перемишль, звідки і друга назва - Перемишльський гурток
- очолив Іван Могильницький (ЗНО!!!) - греко-католицький священник, мовознавець
- члени товариства наполягали на тому, що «русини» Галичини є представниками того ж слов'янського народу, що живе по обидва боки Дніпра у Російській імперії
- діяльність товариства:
- Іван Могильницький написав «доступною» для українців мовою підручник «Граматики», «Катехізис малий» і «Буквар славено-руського язика»
- . Товариство домоглося впровадження навчання українських дітей у Галичині рідною мовою.
- Використавши церковні зв'язки (вони активно співпрацювали в організаційній сфері з центральним греко-католицьким собором Святої Великомучениці Варвари у Відні) домоглися від австрійської адміністрації дозволу на відкриття «Дяково-вчительського інституту» в Перемишлі та початкових шкіл, яких на 1832 рік уже було відкрито 383.
- Отже, діяльність Перемишльського гуртка носила культурно-просвітницький характер.
- «Руська трійця» — галицьке літературне культурно-просвітницьке угруповання (гурток), очолюване Маркіяном Шашкевичем, Яковом Головацьким та Іваном Вагилевичем (усі названі діячі - у програмі ЗНО!!!)
- Діяло у 1833-1837 рр.
- літературна діяльність гуртківців пов'язана із впливом романтизму
- гуртківці вважали, що русини-це частина укр. народу з власною мовою, культурою та історією, визначали своїм завданням популяризацію укр. мови, історичної та фольклорної спадщини
- Члени «Руської трійці» «ходили в народ», записували народні пісні, оповіді, приказки та вислови
- видання альманаху «Русалка Дністровая» (Будин (зараз Будапешт, 1837 р. - ЗНО!!!), що, замість язичія, впровадила в Галичині живу народну мову, розпочавши там нову українську літературу. До альманаху ввійшли зразки фольклору (народні пісні) та літературні твори членів гуртка. Жодних закликів до антиурядової діяльності в альманасі не містилося! Та, незважаючи на це, альманах і його видавці зазнали переслідувань місцевих церковних та світських властей. Із 1000 надрукованих примірників «Русалки Дністрової» 100 потрапили до Львова, деяка кількість стала приватною власністю, зокрема, 200 — Георгія Петровича, 800 конфіскувала львівська поліція, більше 600 пішли до Відня на цензуру.
- історичне значення "Руської трійці": культурно-просвітницька діяльність сприяла національному пробудженню українців Сх. Галичини
ІІ. Переглядаємо навчальний відеофрагмент. (Увага! У відео неправильно вказана дата виходу в світ альманаху "Русалка дністрова": 1849р. Правильна дата: 1837р.!)
Тест. Пробудження національного життя в Західній Україні
1. Укажіть назву міста, яке було першим центром хвилі українського національного відродження на західноукраїнських землях наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст.
А Львів;
Б Перемишль;
В Чернівці;
Г Холм.
2. Укажіть, хто з учасників українського національного руху використовував "язичіє" для написання своїх творів
А "Руська трійця"
Б будителі
В члени Перемишльського гуртка
Г) члени гуртка харківських романтиків
3. Укажіть прізвище керівника «Товариства галицьких греко-католицьких священиків»:
А М. Левицький;
Б І. Снігурський;
В А. Добрянський;
Г Й. Лозинський.
4. Укажіть соціальну верству населення, яка стала носієм української національної ідеї на західноукраїнських землях:
А селяни;
Б інтелігенція;
В греко-католицьке духівництво;
Г дворянство.
5. Які з поданих тверджень характеризують завдання «Руської трійці»?
1 Поширення релігійної літератури українською мовою;
2 пропаганда ідеї відродження української нації та культури;
3 популяризація української історії;
4 видання і пропаганда творів українських авторів із Наддніпрянської України;
5 поширення ідеї об'єднання українських земель;
6 поширення твердження, що українська мова - це діалект польської мови;
7 боротьба за автономію західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії.
Варіанти відповіді:
А 1, 4, 5;
Б 3, 4 7;
В 2, 3, 5;
Г 2, 5, 6.
6. Розташуйте події в хронологічній послідовності:
А заснування «Руської трійці»;
Б місія В.Капніста до Берліна;
В діяльність «Товариства галицьких греко-католицьких священиків»;
Г вихід у світ «Русалки Дністрової».
ІV. Складіть у робочому зошиті 7 питань до матеріалу уроку.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати конспект та параграф 10 підручника, дати усні відповіді на питання с.81 (Перевірте себе)